ד״ר ארנון אגמון

מומחה במיילדות וגניקולוגיה

סינון מאמרים

הריון תאומים

שיעור הריונות התאומים נמצא בעליה מתמדת עקב השימוש הגובר בטיפולי פריון . ב 20 נשים האחרונות

תאומים זהים ?

היתה בארה"ב עליה של כ 80% בשיעור הריונות התאומים וזאת בהשוואה לעליה של כ 10% בשיעור הריונות היחיד.

אנשים מסווגים הריון תאומים לתאומים זהים ותאומים לא זהים.

הרפואה מחלקת הריונות מרובי עוברים לפי מספר העוברים, מקור החומר התורשתי (מונו-זיגוטים-זהים מול די-זיגוטים-לא זהים), סוג השליה, סוג שקי ההריון ועוד

תאומים לא זהים

הריון תאומים שאינם זהים (די-זיגוטים) קורה לאחר ביוץ והפריה כפולה. שתי זרעים שונים מפרים שתי

הבדלים בין תאומים זהים ללא זהים

ביציות שונות שיהפכו לשתי עוברים שונים ברחם. בעצם מדובר בשתי הריונות נפרדים המתרחשים בו זמנית באותו הרחם. לפיכך, תאומים די-זיגוטים הם כמו אחים מהריונות נפרדים עם מטען גנטי שונה לחלוטין. בהריון די-זיגוטי תמיד נמצא שתי שליות ושתי שקי אמניון (השק בו גדל העובר). שכיחות ההריונות הדי-זיגוטים משתנה ותלוי באוכלוסיה הנבדקת. באנגליה השיעור הוא כ 1:100 ובניגריה 5:100 הריונות. שכיחות הריונות אלו גדלה עם גיל האישה ומספר ההריונות שעברה. כמו כן השכיחות תלויה במוצא ויש נטיה משפחתית להריונות אלו. שכיחות התאומים גם גדלה בנשים שמונות מול רזות וגם בנשים שעברו טיפולי פריון.

תאומים זהים

הריון תאומים זהים (מונו-זיגוטים) קורה לאחר שבייצית מופרית מתחלקת לשתי עוברים. סוג ההריון (סוג

סימן T בתאומים זהים

השליה והשקים) תלוי בזמן החלוקה של ההריון לשתיים מאחד לשתיים. כך, ייתכן שהריון מונו-זיגוטי יהיה עם שליה אחת ושק אחד (בו יש שתי תאומים), שליה אחת ושתי שקים (עובר בכל שק) או שתי שליות ושתי שקים. שכיחות ההריונות הזהים קבוע ועומד על כ 1:250 הריונות ואינו תלוי באוכלוסיה, גיל האישה או בשכיחות התאומים במשפחה. טיפולי פריון מגבירים את הסיכוי להריון תאומים זהים.

התאום הנעלם

בקרב הריונות תאומים יש תופעה הנקראת "התאום הנעלם". תופעה זו מתארת את העובדה ששיעור

סימן Twin Peak בתאומים לא זהים (קרדיט לסילס וחב')

ההריונות בטרימסטר ראשון גדול בהרבה משיעור לידות התאומים. חושבים שכ 35% מההריונות שנצפו כתאומים בתחילת ההריון יסתימו כהריון יחיד. במהלך ההריון אחד התאומים לא ישרוד וייספג. מהלך כזה יכול להשפיע על תוצאות החלבון העוברי או תוצאות סיסי שליה (במידה ובוצע) ולכן חשוב לבצע אולטרהסאונד בטרימסטר ראשון ולתעד את כל השקים.

חשוב לקבוע איזה סוג הריון תאומים נוצר מאחר וסיבוכי הריון תאומים תלוי בסוג ההריון.

סוג ההריון נקבע בתחילת ההריון על ידי אולטרהסאונד בטרימסטר ראשון. השליה ומהלכה  ועובי וצורת המחיצה המפרידה בין השקים עוזרת לאבחנה של סוג ההריון מוקדם בטרימסטר הראשון. הריון בו נצפת

תאומים לא זהים - תלת מימד בתחילת ההריון

המשכיות של השליה בין השקים (נקרא סימן twin-peak ) מרמז על הריון די-זיגוטי (לא זהים) בעוד ממברנה דקה בין שתי שקי הריון המגיע בצורת T  לשליה (סימן T) מרמז על הריון מונו-זיגוטי (זהים). רגישות הסימנים הללו בבדיקת האולטרהסאונד מגיע ל 95%. ככל שההריון מתקדם כך קשה יותר להבחין בסימנים אלו ולכן חשוב בהריונות אלו לבצע אולטרהסאונד מוקדם בטרימסטר הראשון. בחינת השליה לאחר לידה מאפשרת לאבחן את סוג התאומים בכ 70% מהמקרים. במידה והעוברים ממין שונה מדובר כמעט תמיד בהריון תאומים לא זהים (בצורה נדירה ייתכן נקבה וזכר זהים – 45X0, 46XY) במידה ויש בעיות גנטיות המחייבות לדעת האם התנוקות זהים או לאו ניתן לבצע בדיקה גנטית.

הריון תאומים נקשר למגוון רחב של סיבוכים ולכן יש לבצע מעקב בר-סיכון.

לבלוג: סיבוכי הריון תאומים

מקורות:

וויליאמס מיילדות, מהדורה 22, 2005

השאר תגובה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

הפרטים נשלחו בהצלחה

Skip to content