ד״ר ארנון אגמון

מומחה במיילדות וגניקולוגיה

סינון מאמרים

אנדומטריוזיס, הרירית שנדדה – ברפואה המערבית והסינית

רירית הרחם (אנדומטריום) היא הציפוי הפנימי של הרחם הנועד לקלוט את הביצית המופרית ולאפשר את

ארטמיס צדה, ציורו של סנק. ארתמיס (או בשמה הפגאני metra - רחם בלטינית) היא אלת האור הנשגב.

 התפתחות ההריון. בכל חודש הרירית נושרת (במהלך הווסת) ומתחדשת לאחר מכן. רירית הרחם נמצאת באופן תקין אך ורק ברחם.

אנדומטריוזיס היא מחלה נפוצה המתאפיינת בכאבי בטן והפרעה בפריון.

לפי הרפואה המערבית, כאשר רירית הרחם נמצאת גם במקומות אחרים בגוף (בעיקר באגן) מדובר באנדומטריוזיס. הסיבה לאנדומטריוזיס אינה ידועה. יש מספר תאוריות לגבי התפתחות המחלה. תאוריה נפוצה טוענת שבעת הווסת החודשית, חלקי רירית עוברים דרך החצוצרות לאגן במקום להיפלט מהגוף. תאוריות אחרות מציעות התמרת (שינוי) רקמה רגילה לרקמת רירית הרחם ונדידת רקמת הרחם דרך כלי הדם (או בעת ניתוח על ידי המנתח)

לפי הרפואה הסינית, אנדומטריוזיס, היא מחלה שבסיסה מצב של סטזיס (תקיעות) דם.  אם זאת קיימת באבחנה מעורבות של דפוסים נוספים כדוגמת: חולשת טחול, חולשת כליות, תקיעות (סטגנציה) של הכבד, תקיעות של קור או עודף חום.

יש עבודות המראות כי באנדומטריוזיס ישנם שינויים הורמונלים המקדמים גדילת רקמת רירית הרחם באזורים לא לה. בנוסף, המחלה מתאפיינת גם בתהליך דלקתי היכול להוביל להצטלקות והדבקויות של אברי האגן.

אנדומטריוזיס מתרחש בכ 5% מהנשים בגיל הפריון. המצב מופיע בכ 10% מהנשים עם כאבי בטן כרוניים וב 30% מהנשים עם אי פריון.

הכאבים באנדומטריוזיס אינם ספציפיים. הכאב יכול להופיע לפני המחזור, בזמן המחזור, בזמן קיום יחסי מין, בזמן מתן שתן ואף במתן צואה. לפעמים הכאבים מחמירים עם הזמן.  כאבי אגן יכולים להיגרם ממספר סיבות רב ולכן הימצאות הכאב בפני עצמו אינו אבחנתי אלא תומך. חומרת הכאבים אינה מרמזת על חומרת המחלה. אנדומטריוזיס קל יכול להתאפיין בכאבים קשים ולהיפך, אנדומטריוזיס קשה כמעט ללא כאבים.
לפי הרפואה הסינית אופי הכאב, זמן הופעתו , משך הדימום ושאר התסמינים שהוזכרו קודם יהוו כלים לאבחנה מבדלת באשר למעורבות האיברים הפנימיים. ישנה אמרה ידועה ברפואה הסינית "אם קיימת סטגנציה (תקיעות) יהיה כאב, אם יש כאב יש סטגנציה. במצב של חולשת טחול וסטזיס דם נצפה לתסמינים כמו, דימום שלא בזמנו, יציאות רכות ובהירות, דימום וויסתי כבד או דל, כאב מפושט בבטן תחתונה אשר מוקל בחום, תשישות ועוד. בחולשת כליות וסטזיס דם נאבחן כאב בבטן תחתונה, כאב וחולשה של גב תחתון, כאבי ברכיים, דימומי וסת בלתי סדירים, דימום מועט או הכתמה בלבד. בסטגנציה של הכבד וסטזיס דם תהיה רגישות ביטנית ורתיעה מלחץ באיזור הבטן בנוסף לנפיחות ורגישות של החזה, כאב בין צלעי, ריבוי קרישי דם  כהים בוסת, כאבי וסת המוקלים עם הופעת הדימום.

גורמי הסיכון לאנדומטריוזיס כוללים ווסת שהחל בגיל מוקדם, מחזור חודשי קצר, צריכת קפה ואלכוהול,

אלכוהול הוא אחד מגורמי הסיכון לאנדומטריוזיס

השמנת יתר. גורמים מגנים מפני אנדומטריוזיס כוללים ריבוי הריונות, עישון (עישון כמובן אינו מומלץ על מנת למנוע את המחלה) ופעילות גופנית סדירה.
הרפואה הסינית מציינת גורמי סיכון. אלו כוללים אורח חיים מתיש (מיעוט שעות שינה,עבודה מאומצת), תזונה לקויה (ריבוי מוצרי חלב,מזון שומני ועוד), השמנה,  סיבות רגשיות (כעס/תסכול), מחלה כרונית, חשיפה לקור, ניתוחים מקומיים, דלקות וגינאליות חוזרות, גיל מתקדם ללא הריון, אלכוהול ועוד.

לנשים עם אנדומטריוזיס קשה יותר להרות עקב הצטלקויות באגן, הפרעה להתפתחות הביציות וירידה ביעילות תפקוד רירית הרחם. בנשים אלו טיפולי פריון והפריה חוץ גופית פחות יעילים. ככל שהמחלה קשה יותר כך קשה יותר להרות.

מאחר והתסמינים של אנדומטריוזיס אינם ספציפיים, האבחנה אינה תמיד קלה. שילוב של תלונות,

ממצאים בבדיקה הקלינית ובדיקת אולטרהסאונד תומכים באבחנה ברמת סבירות גבוהה. הימצאות אנדומטריומה או ציסטת שוקולד באולטרהסאונד נחשבת אבחנתית. ביופסיה של מוקדי אנדומטריוזיס במהלך נתוח מאשרים את האבחנה.

הרפואה המערבית מחלקת את הטיפול באנדומטריוזיס לטיפול תרופתי שמטרתו לשלוט במחלה וטיפול כירורגי שמטרתו להשיג פריון, לשלוט במחלה ולהשיג ריפוי. על ידי שילוב של תרופות כגון תרופות נוגדות דלקת (דוגמת אדקס ונקסין) וגלולות למניעת הריון. במקרים קשים ניתן להשתמש בתרופות נוספות ואף להשתמש בהתקן תוך רחמי מסוג מירנה. טיפול תרופתי יעיל לטיפול בכאב והפחתת כמות הנגעים אך לא מרפא את המחלה ובמידה ומופסק התסמינים בד"כ חוזרים. הטיפול התרופתי אינו יעיל לצורך השגת הריון. הטיפול במחלה מבוצע על ידי נתוח. נתוח עוזר להשגת פריון ויעיל כמו טיפול תרופתי בשליטה בכאב. בנשים עם מחלה קשה שלא ניתן לשלוט בתסמינים עם תרופות ניתן לשקול הוצאת רחם ושחלות לאחר סיום תוכנית הילודה. נתוח כזה אינו מבטיח שהמחלה לא תחזור מאחר ותמיד ייתכן שישארו מוקדים נוספים. השארת השחלות גם היא גורם סיכון לחזרת המחלה לאחר נתוח. לאחר נתוח כזה חובה להמשיך ולהשתמש בגלולות משולבות.
הרפואה הסינית מציעה טיפול משולב בדיקור, תזונה וצמחי מרפא. אשר שואף להשיב  את הגוף לאיזון.

פרות וירקות המכילים נוגדי חמצון יעילים בהקלת תסמיני אנדומטריוזיס

הדיקור ישלב טיפול מקומי בנוסף למערכתי, התזונה תכלול מזונות אנטי דלקתיים כמו סלמון, מקרל ואנשובי ומזונות עשירים בקרוטן אשר משקמים רקמה כמו: תרד, גזר, משמש, פטרוזיליה ובטטה. צמחי המרפא יהוו חלק משלים  לדיקור ובכך יחזקו את יכולת הריפוי של הגוף. הטיפול בדיקור אמור להימשך בין שלושה חודשים לשנה (תלוי בחומרת המקרה) כשבסופו תהיה הקלה משמעותית ברמת הכאב והתסמינים הנלווים. המחקר הרפואי המערבי מראה כי דיקור סיני בנשים עם אנדומטריוזיס מעלה את שיעור ההריונות ולידות החי.

הערה: לאבחון וטיפול ספציפי מומלץ לפנות לרופא או מטפל מוסמך

כותבי המאמר:
דר אגמון ארנון, מומחה במילדות גינקולוגיה. אולטרהסאונד מיילדותי גניקולוגי ופריון
ערן חיון Diplom AC מטפל ברפואה סינית מסורתית (גינקולוגיה ופריון)

מקורות:
UpToDate 2011
Endometriosisassn.org

2 תגובות

השאר תגובה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

הפרטים נשלחו בהצלחה

Skip to content