ד״ר ארנון אגמון

מומחה במיילדות וגניקולוגיה

סינון מאמרים

בדיקת סיסי שלייה

בדיקת סיסי השלייה המבוצעת במהלך ההריון לאבחון הפרעות גנטיות שונות. הבדיקה כרורכה בדגימת סיסי השלייה המתפתחת. סיסי השלייה הם יחידות המרכיבות את השליה ומכילות חומר גנטי הזהה לחומר הגנטי של העובר.

מדוע מבצעים סיסי שלייה?
הבדיקה מבוצעת לאיבחון מחלות בעובר כגון תסמונת ע"ש דאון, טייזקס, ציסטיק פיברוזיס ועוד. הבדיקה נותנת תוצאות דומות לאלו המתקבלות בבדיקת מי השפיר אך בניגוד למי השפיר מבוצעת בשב' 10 עד 13 ולכן ניתן לקבל את התוצאות מוקדם בהריון.

למי מומלץ לבצע סיסי שליה?
אם יש היסטוריה משפחתית של מחלות גנטיות כגון תסמונת ע"ש דאון, טיי זקס או ציסטיק פיברוזיס. את הבדיקה ניתן גם לבצע במידה ויש תוצאות של שקיפות או בדיקות טרימסטר ראשון שאינן תקינות.
אם בדיקות גנטיות טרום הריוניות מראות סיכון שלעובר תהיה מחלה גנטית הניתנת לאיבחון

מה עדיף, מי שפיר או סיסי שלייה?
בבדיקת סיסי שלייה מתקבלות תוצאות מוקדם בהריון (בטרימסטר ראשון) ואפשר לקבל החלטה על המשך ההריון מוקדם. בנוסף, קבלת תוצאות מוקדם מפחיתה את החרדה הכרוכה באי ידיעה באם העובר בריא או לאו. אם זאת, הבדיקה כרוכה בסיכון מוגבר במעט להפלה ביחס לבדיקת מי השפיר. הפסקת הריון בשלב מוקדם בהריון יותר בטוחה מבשלבים מאוחרים.

איך מבוצעת הבדיקה?
הבדיקה מבוצעת דרך הנרתיק או דרך הבטן ואינה כרוכה בהרדמה. ההחלטה על איזו גישה לנקוט תלויה בעיקר במיקום השלייה. בבדיקה בגישה נרתיקית הרופא מחדיר צינורית קטנה (דרך צוואר הרחם תחת הנחיית אולטרהסאונד. בגישה בטנית משתמשים במחט המוחדרת מקיר הבטן לשלייה תחת הנחיית אולטרהסאונד.
ברוב המקרים מספיק בנסיון אחד להשגת מספיק חומר מהשלייה. לפעמים יש צורך בנסיונות חוזרים.

האם ניתן לבצע את הבדיקה בתאומים?
כן, ניתן לבצע את הבדיקה בתאומים. טווח הטעות הוא כ 2% (בדיקת שלייה של עובר אחד פעמיים)

מתי מקבלים תשובה?
תשובה ראשונית ניתנת בתוך 24 עד 72שעות ותשובה סופית לוקחת כשבועיים שלושה
בכאחוז מהבדיקות נצפית תשובה ראשונית שאינה תקינה למרות שברוב המקרים הבדיקה הסופית תקינה. מצב זה נובע מחומר גנטי לא תקין בשלייה שאינו מערב את העובר.

צלוחית תרבית עם סיסי שלייה




אילו סיבוכים יש לסיסי שליה?
הסיבוך העיקרי הוא הפלה. הסיכון להפלה הוא 1%(לעומת 0.5% במי שפיר). ראוי לציין שבמקומות בהם יש רופאים בעלי נסיון רב בבצוע הבדיקה, הבדיקה אינה יותר מסוכנת מבדיקת מי השפיר.
הבדיקה אינה מעלה את הסיכון לתמותה עוברית בהמשך ההריון
לאחר הבדיקה בד"
כ יש מעט דימום
. אם יש דימום יותר ממחזור יש לפנות לרופא.
במהלך הבדיקה עלול לעבור מעט דם בין האם לעובר ועל מנת למנוע סיבוכים בהריונות הבאים, נשים עם סוג דם שלילי (RH שלילי) צריכות לקבל זריקת אנטי D

באילו מקרים יש לחזור על הבדיקה?
יש לחזור על הבדיקה במידה והתשובה מהבדיקה אינה חד משמעית, תאי הסיסים אינם גדלים בתרבית או לא היו מספיק תאים.

2 תגובות

השאר תגובה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

הפרטים נשלחו בהצלחה

Skip to content