ד״ר ארנון אגמון

מומחה במיילדות וגניקולוגיה

סינון מאמרים

האם אולטרה סאונד בהריון מסוכן ?

אנו משתמשים באולטרה סאונד כבר 30 שנהsafety first

ככלי אבחנתי בהריון. לא אחת אני נשאל האם הבדיקה בטוחה. ובכן, התשובה הקצרה היא, למיטב ידיעתנו כן. והתשובה הארוכה…

בעבר בוצעו מחקרים שבדקו את השפעת גלי הקול על בעלי חיים. עבודות אלו הראו כי אולטרה סאונד יכול להפריע להתפתחות תקינה של החיות שנבדקו. טענות אלו לא נצפו במחקרים על בני אדם עד כה.

לאולטרה סאונד שתי השפעות על הרקמה

האחת היא העלאת הטמפרטורה (חום) של הרקמה והשנייה היא הרעדת הרקמה ויצירת בועיות גז (מכני). בבדיקת אולטרה סאונד בהריון נמצא כי הטמפרטורה של העובר אינה עולה ביותר ממעלה אחת בהשוואה לטמפרטורה לפני הבדיקה וכיום חושבים כי מדובר בשינוי שאינו משמעותי או מפריע לעובר. אולטרה סאונד עוברי לא מייצר בועיות גז מאחר ואין גז בחלל הרחם או ברקמת העובר. מספר עבודות טענו לקשר בין אולטרה סאונד לתנועתיות מוגברת של העובר, משקל עוברי נמוך או עיכוב ברכישת שפה לאחר הלידה. טענות אלו לא אומתו. בכל מכשירי האולטרה סאונד כיום הרופא/טכנאי יכול לראות על המסך מה כמות האנרגיה שהמכשיר מייצר ולהפסיק את הבדיקה במידה ועולה על המותר.

מספר עבודות לא מצאו השפעות אולטרה סאונד על בני אדם

מרסיליוס מפדובה (1275-1342)
מרסיליוס מפדובה (1275-1342)

עבודת מחקר משוודיה לא מצאו קשר בין רמת אינטיליגנציה (שנמדדה במספר מבחנים) ובין חשיפה לאולטרה סאונד ברחם. העבודה מצאה נטיה קלה לשמאליות. הקשר בין נטיה לשמאליות (בזכרים) הוא קטן ולא וודאי.

בשנת 2009 בחנה עבודת מחקר שבוצעה בחסות ארגון הבריאות העולמי (WHO) את הספרות הקיימת. העבודה לא מצאה השפעה של אולטרה סאונד (כולל דופלר) על תוצאי הריון  (סיבוכים לאם או לעובר), גדילה בילדות, התפתחות נוירולוגית בילדות, סיכון לממאירויות, תפקוד קוגנטיבי (אינטלקטואלי) וכן על ההסיכון ללקות מחלות פסיכיאטריות.

עבודה נוספת שבחנה את הסיכונים של בדיקת אולטרה סאונד שגרתי בתחילת הריון מול אולטרה סאונד רק לפי התוויה (למשל עקב דימום) מצאה שאולטרה סאונד רוטיני בתחילת ההריון לא רק שלא עושה נזק לעובר או לאם. נמצא שאולטרה סאונד רוטיני התחילת הריון יכול אף לשפר את תוצאי ההריון. למשל נמצא שהוא מאפשר אבחון מצבים בעיתיים מוקדם בהריון (כגון תאומים), מונע זירוז לידה בסוף ההריון עקב חשד להריון עודף (אחרי שב 42). העבודה לא מצאה פגיעה גופנית או מנטלית בילדים שנחשפו ברחם לאולטרה סאונד.

אמנם, כולם מסכימים שיש לבצע מחקרים נוספים אך חוות דעת מומחים וגופי הבריאות בעולם מסיקים כי

כאשר מבצעים אולטרה סאונד בהריון לצרכים רפואיים ולפי האינדיקציות המקובלות, הסיכון להשפעה על העובר מזערית.העובר

חשוב לבצע את הבדיקות על ידי רופא מקצועי ולפי ההתוויות המתאימות.

מקורות

UPTODATE 2014

Drugs in pregnancy and lactation, 2nd Edition, 2007

 

 

השאר תגובה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

הפרטים נשלחו בהצלחה

Skip to content