ד״ר ארנון אגמון

מומחה במיילדות וגניקולוגיה

סינון מאמרים

הטיפול בקונדילומה

קונדילומה היא מחלה וירלית (הנגרמת על ידי וירוס) המועבר בעיקר במגע מיני.

women sitting with flower

שיעור הנשאות של הוירוס באוכלוסיה גבוהה. ברב המקרים אין נגעים גלויים לעין.

נגעים גלויים לעין מהווים מטרד אסתטי ופסיכולוגי ולפעמים אף בריאותי.

בהמשך אפרט את הטיפולים השונים הקיימים במקומותינו לטיפול בנגעים.

חשוב לזכור שלכל טיפול ייתרונות וחסרונות ולכן כדאי להיבדק ולייצר תוכנית טיפולית עם ההרופא המטפל

 

הטיפולים בקונדילומה מתחלקים לשלושה

הרס כימי או פיזיקלי, טיפול אימונולוגי (ביולוגי) וטיפול כירורגי 

הטיפולים הכימיים / פיזיקליים כוללים קונדילוקס וחומצה אצטית.

Podophyllum peltatum
Podophyllum peltatum

קונדילוקס – נוזל לשימוש עצמי המופק מהצמח Podophyllum peltatum (תפוח מאי או לימון פראי) הגדל בצפון ארה״ב. המטופלת מורחת את הנוזל עם מקלון לניקוי אוזניים על הנגעים לאורך חודש (לפי הוראות הרופא). הטיפול יכול להתבצע רק בנגעים אותן יכולה המטופלת לראות. לטיפול ייתכנו תופעות לוואי כגון כאב וגירוי מקומי ולעיתים אף כיב בעור באזור הטיפול. הטיפול אינו מומלץ כאשר יש הנגעים באזורים שאינם נגישים בקלות לטיפול או כאשר יש יותר מחמישה נגעים קטנים.

חומצה אצטית תלת כלורית – היא התמרה של  חומצה הקיימת בחומץ לחומצה עם כלור. לחומצה יכולת צריבה והרס גבוהה ולכן רק רופא מאושר להשתמש בה. אין משך טיפול טיפוסי והרופא חוזר על הטיפול עד להעלמות הנגעים. תופעות הלוואי דומות לאלו של קונדילוקס. החומצה יעילה יותר מקונדילוקס אך יעילות זו יכולה להגיע במחיר של סיכון מוגבר לתופעות לוואי (הסיכון לכיב יכול להגיע ל 30%). הטיפול מאושר בהריון ובתוך הנרתיק.

הטיפולים האימונולוגים כוללים וורגן ואלדרה:

תמצית עלי תה משמשת בטיפול בקונדילומה
תמצית עלי תה משמשת בטיפול בקונדילומה

אלדרה (Imiquimod) – תרופה (קרם) לשימוש עצמי המגבירה את התגובה החיסונית של הגוף לקונדילומה. הטיפול מבוצע על ידי המטופלת למשך ארבעה חודשים (לפי הוראות הרופא). כמו קונדילוקס המטופלת צריכה לראות את הנגעים על מנת להשתמש בטיפול. תופעות לוואי אפשריות כוללות אודם מקומי (הכי נפוץ), גרד, צריבה, עיבוי העור, הופעת שלפוחיות ואף כיבים. הטיפול אינו מתאים לשימוש פנימי ואינו מאושר בהריון. שיעור החזרה אחרי טיפול באלדרה קטן לעומת שיעור החזרה לאחר טיפול בקונדילוקס.

וורגן – משחת תמצית עלי תה הניתנת לשימוש עצמי. מנגנון הפעולה כנגד הקונדילומה אינו ידועה. סוברים כי התמצית פועלת כאנטי אוקסידנט וכמגביר התגובה החיסונית כנגד הקונדילומה. הטיפול המומלץ הוא לארבעה חודשים (לפי הוראות הרופא). תופעות לוואי כוללות אודם, גרד,כאבים מקומיים,הקשחת העור, כיב וזיהום מקומי. כמו שאר התרופות לשימוש עצמי, התרופה אינה מומלצת לשימוש פנימי או במקרה ויש למטופלת גם הרפס או כשל חיסוני. מאחר ואין מיידע לגבי השפעות בהריון התרופאה אינה מומלצת בהריון.

טיפולים הכירורגים כוללים הקפאה, לייזר וסכין:

הקפאה –  צריבת נגעי הקונדילומה בעזרת חנקן נוזלי או מוט מקורר היוצרת כוויות קור מכוונות. הפעולה מבוצעת בקליניקה תחת הרדמה

מכשיר לייזר המשמש לטיפול בקונדילומה
מכשיר לייזר המשמש לטיפול בקונדילומה

מקומית או ללא הרדמה (תלוי בגודל ומספר הנגעים וברגישות המטופלת)  תהליך ההקפאה יכול לגרום לכאב, אודם ודלקת מקומית. אין מניעה לבצע את הטיפול בהריון. בכ 30% מהמקרים יש צורך בטיפולים חוזרים לאחר מספר חודשים. 

לייזר – אידויי הנגעים על ידי קרן לייזר. השיטה מאפשר טיפול מדוייק ונקודתי או בטיפול יותר נרחב הכל לפי הצורך. טיפול בלייזר יכול להתבצע במרפאה או בחדר נתוח בהרדמה מקומית או בהרדמה כללית  (תלוי בהיקף הפעולה) .  הפעולה נחשבת ליעילה במיוחד אם כי כמו בשיטות אחרות תיתכן חזרה של הנגעים.  תופעות לוואי כוללות כאב והצטלקויות. הפעולה מתאימה גם לנגעים בתוך הנרתיק וגם בנשים הריות.

סכין – הסרת נגעים עם סכין מתאימה בעיקר לנגעים מרובים או נרחבים. הפעולה מתבצעת בחדר נתוח בהרדמה מלאה. תופעות לוואי כוללות דימום וזיהום מקומי. ניתן לבצע את הפעולה בהריון.

במרפאת אלה ניתן לקבל ייעוץ וטיפול בקונדילומה במגוון שיטות כולל לייזר מתקדם מסוג פיקסל CO2 – לקביעת תור לחצו כאן

טבלה המשווה בין הטיפולים השונים לקונדילומה 

שם הטיפול משך הטיפול שיעור הצלחה * שיעור חזרה * טוב בהריון ?
קונדילוקס חודש 20-50% לאחר 3 חודשים 5%-90% לא
חומצה אצטית עד שחולף 70% לאחר חודש וחצי 60% כן
אלדרה 4 חודשים 45% 30% לא
ונרגן 4 חודשים 55% 10% אין מספיק מידע
חנקן עד שחולף 63-90% ל 3 חודשים 20%-60% כן
סכין מיידי 36% 20%-30% כן
לייזר מיידי 100% לשנה 0%-80% כן

* כדאי להיזהר בפירוש המספרים בטבלה מאחר ועבודות שונות מדווחות על שיעורי הצלחה וחזרה שונים. כמו כן אין אחידות בצורת ביצוע העבודות, משך העבודות והצורה בה נמדדות התוצאות.

מקורות נתונים:

UPTODATE 2014

ספרות רפואית

השאר תגובה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

הפרטים נשלחו בהצלחה

Skip to content