ד״ר ארנון אגמון

מומחה במיילדות וגניקולוגיה

סינון מאמרים

הפלה / הפסקת הריון כירורגית

כללי
הבלוג  מביא בפניכם נקודות הקשורות להכנה, בצוע, מהלך לאחר הפסקת הריון וכן המלצות לאחר הפעולה, סיבוכים ומתי יש לפנות לרופא לאחר הפעולה. אין בבלוג דיון לגבי האתיקה של פעולה זו. דיון כזה חורג מהיקף הבלוג וקישורים לדיונים כאלו נמצאים בסוף הבלוג. הפסקת הריון כירורגית בטרימסטר ראשון היא פעולה בטוחה.
השיטה בה מומלץ לסיים הריון תלוי במספר גורמים כגון הסיבה להפסקת ההריון, גודל הרחם, ניסיון  המבצע ועוד. יש להתייעץ עם רופא מומחה לפני ההחלטה על השיטה. למידע לגבי הפסקת הריון תרופתית ראו כאן לגבי הפלה תרופתית בהריון תקין או גם כאן לגבי הפלה תרופתית בהריון לא תקין
איפה לבצע?
ככלל ניתן לבצע הפסקת הריון בביה"ח ציבורי או פרטי או במרפאות פרטיות המורשות לבצע הפסקות הריון על ידי משרד הבריאות (כגון מרכז רפואי טי אל וי, מרכז רפואי רמת אביב, וכו'). בסוף הבלוג יש קישור לדף הפסקות הריון במרכז הרפואי טי אל וי המספק עוד מידע.
מאחר ושיעור הסיבוכים גדל ככל שההריון מתקדם, מעבר לשב' 14 ובנשים עם סיכון לסיבוכי הרדמה או כירוגיה (לדוגמא: מחלות לב, כליה, ראות, נטייה לדימומים, אלו המטופלות בנוגדי קרישה וכו') או נשים עם מומי  ו/או גידולי נרתיק ורחם משמעותיים מומלץ לבצע את הפעולה בביה"ח ציבורי.
מה מומלץ טרם הפעולה?
מומלץ להתייעץ עם הגינקולוג המטפל על סוג הפסקת ההריון המתאימה לכן. על התהליך, הסיכונים, היתרונות והצפי מהפעולה ולאחריה. על הרופא המבצע לקחת היסטוריה רפואית כללית, גינקולוגית ומיילדותית. לבצע בדיקה גינקולוגית ואולטרהסאונד לוודא את מנח וגודל הרחם ולוודא שמדובר בהריון תוך רחמי ואת גיל ההריון.
לא לשכוח סוג דם

עליכן להצטייד בסוג דם וסקר נוגדנים, ספירת דם עדכנית ובמידת הצורך בדיקות אחרות כגון בדיקות למחלות מין באוכלוסיות בסיכון וכו'. ברוב המרפאות הפרטיות ובחלק מבתי החולים בדיקות אלו כרוכות בעלות נוספת ולכן עדיף לבצען בקופ"ח.
בנוסף, כדאי להצטייד במרשם לאנטיביוטיקה ובמידת הצורך אנטי D.
לפני הפעולה ובמידה ומדובר בהריון תקין חובה לעבור וועדה להפסקת הריון שהוסמכה על ידי משרד הבריאות. לא ניתן לבצע הפסקת הריון תקין בישראל ללא אישור הוועדה המתאימה. ברוב המוסדות המבצעים הפסקות הריון, הוועדה מתרחשת בסמוך למועד הפעולה.

ביום הפעולה או יום לפניה
הפסקת הריון כירורגית מבוצעת בהרדמה כללית ולכן יש להיות בצום של 6 שעות לפחות (ללא אוכל או שתיה כלל). כדאי להגיע עם מלווה שיהיה שם לתמוך בכן ולקח אתכן הביתה לאחר הפעולה.
לפי גיל ההריון, היסטוריה מילדותית ובחירת המנתח יש מנתחים המשתמשים באמצעי הכנה לצוואר הרחם לפני הפעולה. מקובל להשתמש בטבליות המכילות פרוסטהגלנדינים. שימוש באמצעי הכננה לצוואר הרחם מפחיתים את שיעור הסיבוכים בנשים שלא ילדו בעבר ובאלו עם הריונות מתקדמים. ניתן לתת אנטיביוטיקה מונעת ביום הפעולה להפחתת הסיכון לזיהום ברחם. יש רופאים שנותנים את האנטיביוטיקה בחדר הפעולות.

כך נראה חדר נתוח

לפני הפעולה מחליפים בגדים לחלוק חדר נתוח. הרופא המרדים מסביר על ההרדמה ומחתים על הסכמה מדעת והרופא המנתח מסביר על התהליך (אם לא עשה זאת לפני כן) ומחתים על הסכמה מדעת.

מה קורה במהלך הפעולה עצמה
ברוב המקרים מדובר בהרדמה כללית דרך הוריד המשלבת חומר המונע חרדה, מגביר שיכחה ומרדים. חומר ההרדמה אינו מדכא את מרכז הנשימה ולכן נושמים לבד. שילוב החומרים הנ"ל מונע כאב וזיכרון לא נעים מהפעולה. מאחר ונושמים לבד במהלך הפעולה אין צורך לשים קנה אויר בוושת (כמו בניתוחים אחרים) ואין כאבי גרון לאחר הפעולה.

ריקון חלל הרחם עם קןרטת מתכת

יש אפשרות לבצע את הגרידה בהרדמה מקומית על ידי הזרקת חומר הרדמה לצוואר הרחם. הרדמה כזו מפחיתה את הכאב אך לא מעלימה אותו. הרדמה כזו  לא מפחיתה חרדה ומשאירה זיכרון לא נעים.
לאחר ההרדמה, המנתח מחטא את אזור הנתוח (נרתיק וולוה) עם סבון ופולידין ומכסה את האישה בכיסויים סטריליים. בעזרת מרחיבי צוואר רחם  (מתכתיים) פותח המנתח את הצוואר למספר מילימטרים כגיל ההריון. בעזרת צינורית המחוברת למשאבת וואקום המנתח מרוקן את חלל הרחם. לאחר ריקון הרחם, יש ה
משתמשים במכשיר מתכתי (הנקרא קורטה) לוודא שקירות הרחם חלקים. בחלק מהמקומות מבצעים אולטרהסאונד במהלך או לאחר הפעולה אם כי אין הוכחה ששימוש באולטרהסאונד מוריד את השכיחות של הסיבוכים. לאחר סיום הפעולה נותנים נגד כאבים.
הפעולה נמשכת כרבע שעה.

צג מוניטור לסימנים חיוניים

מה קורה לאחר הפעולה?
נשארים להשגחה כחצי שעה בהתאוששות. במהלך זמן זה מנטרים סימנים חיוניים ודימום. במידת הצורך ניתן לקבל נגד כאבים. לאחר חצי שעה עוברים לחדר מנוחה בו נחים עוד כשעה וחצי ובמידה ואין סיבוכים מידיים משתחררים.

למה לצפות לאחר הפעולה?
בימים הראשונים יתכן דימום (עד כמות של מחזור), הפרשות מועטות של חומר וכאבי בטן מחזוריים הניתנים לשיכוך בעזרת משככי כאבים. כל סימני ההריון נעלמים בתוך שבוע מהפעולה.
הווסת אמור להגיע עד חודש וחצי לאחר הפעולה. נשים עם סוג דם RH שלילי צריכות לקבל מנת אנטי D.בהריונות צעירים מאד אין חובה למתן אנטי די אבל מאחר ואין סיכון למטופלת במתן אנטי די, מרבית הרופאים יתנו בכל מקרה.
רוב הנשים ירגישו תחושת הקלה המלווה בתחושת אשמה חולפת, עצבות ותחושת אובדן. אין הוכחה שהפסקת הריון קשורה לדכאון ואין ככל הידוע השפעות פסיכולוגיות ארוכות טווח להפסקת הריון יזומה. במקרים בהם הפסקת ההריון נעשתה עקב בעיה רפואית , בעיה בהריון המחייבת את הפסקתו, היעדר תמיכה סביבתית, או ידוע על בעיה פסיכיאטרית מומלץ להיות בקשר עם פסיכולוג

אנטיביוטיקה מסוג דוקסילין

מהן ההמלצות לאחר הפסקת הריון כירורגית?
שימוש בנוגדי כאבים לפי הצורך.
מנוחה לשלושה ימים בביית.
אנטיביוטיקה (דוקסילין או דומה) לשלושה ימים ש אם לא קיבלת לפני או במהלך הפעולה.
בקורת רופא שבועיים עד חודש לאחר הפעולה (לא חובה אך מומלץ).
אמצעי מניעה לפי הצורך (במידה ולא רוצים הריון – כדאי להתחיל כבר ביום הפעולה).

מה הסיבוכים האפשריים?
בכ 1 אחוז מכלל הפסקות ההריון בטרימסטר ראשון יהיו סיבוכים. רוב הסיבוכים קלים.
הסיבוכים מתחלקים לסיבוכים מידיים (עד 72 שעות) ומאוחרים (לאחר 72 שעות).
סיבוכים מיידים:  דימום, חור ברחם, המטומטרה (הצטברות של דם וקרישים בחלל הרחם)
סיבוכים מאוחרים: זיהום ברחם, שארית הריון ברחם, הריון שלא הסתיים

מתי יש לפנות לרופא?
במידה ויש דימום או כאבים בטן חריגים (מעבר למחזור) או יותר ממספר ימים.
במידה ומופיע סחרחורת או חולשה קיצונית.
במידה ויש חום, רגישות או נפיחות בבטן והפרשות עם ריח רע.

האם הפסקת הריון בטרימסטר ראשון משפיעה על הריונות עתידיים?
אין הוכחה שהפסקת הריון מסכנת את ההריונות הבאים. למרות שיש מחקרים המדווחים על סיכון מוגבר ללידה מוקדמת ומשקל לידה קטן בהריונות הבאים, מחקרים אחרים לא מצאו קשר בין סיום הריון יזום וסיבוכים בהריונות הבאים.

צ'קליסט לפני הפעולה:

מסמכים:

אישור הוועדה (במידה וההריון תקין)

סוג דם וסקר נוגדנים

ספירת דם

אולטרה סאונד אגן המדגים את מיקום וגיל ההריון

מכתב מרופא במידה ויש מחלות נילוות

תעודת זהות

בתיק:

בגדי החלפה ופדים

תרופות:

נוגדי כאבים (אקמול, אופטלגין)

אנטי די במידה וסוג דם שלילי (לפי מרשם רופא ובמידה ואין במרכז בו תתבצע הפעולה)

אנטיביוטיקה (לפי מרשם רופא ובהנחיתו)

אמצעי מניעה (כדאי להתחיל כבר ביום הפעולה או למחרת)

ביום של הפעולה:

צום (לא לשתות או לאכול 6 שעות)

לקחת ציטוטק (מתחת ללשון) 4 שעות לפני הפעולה ובהיעדר רגישות לתרופה

לקחת דוקסילין 200 מג כשעה טרם הפעולה (או לפי הנחיית רופא)ובהיעדר רגישות לתרופה

לוודא שיש מלווה כי לא מומלץ לנהוג הבייתה לאחר הפעולה

מקורות:
UpToDate 2021

הפסקת הריון במרכז רפואי טי אל וי

מרכז טי אל וי ברמת החייל

דיון לגבי אתיקה של הפסקת הריון:
רפואה ומשפט
קישור לויקיפדיה

7 תגובות

    1. שלום,
      הפסקת הריון תרופתית מאושרת בישראל להריונות תקינים עד 49 יום שעברו אישור של הוועדה להפסקת הריון. הפסקת הריון תרופתית מבוצעת בביה"ח מאושר ובפיקוח רופא. מאחר והפסקת הריון תרופתית מבוצעת ללא הרדמה וללא שימוש במכשירים כירורגים היא בטוחה יותר. אין סיבוכי הרדמה ויש מעט מאד סיבוכים זיהומיים או כירורגיים (חשוב לזכור כי שיעור הסיבוכים בהפסקת הריון כירורגית קטן ביותר). ברוב המחקרים שבוצעו על הפסקות הריון תרופתיות נראה כי שיעור שביעות הרצון גבוהה ונשים שעברו הפסקת הריון תרופתית מוצלחת נוטות לבחור, במידת הצורך, בשיטה זו שוב. החסרון העיקרי בהפסקת הריון תרופתית קשור לשיעור כישלון של בין 2 ל 8 אחוז מהנשים (לעומת שיעור כשלון קטן ביותר בהפסקת הריון כירורגית). הכשלון קורה יותר בנשים שעברו הפלות או לידות בעבר. בנוסף, בחלק קטן מהנשים התהליך נמשך מעבר למספר ימים ויכול להימשך אף כחודש ויותר. חלק מהנשים לא מוכנות להסתכן בשיעור כישלון מוגבר או בדימומים לא סדירים ובקורי רופא תכופים לאורך זמן.
      אין עדיפות ברורה לגישה זו או אחרת. הספרות הרפואית נוטה להמליץ על הגישה התרופתית כגישה עם פחות סיבוכים ושיעור הצלחה מצויין. בעיניי חשוב לבצע את ההחלטה לגבי סוג הפסקת ההריון בכל מקרה בצורה פרטנית עם הרופא המטפל.
      אני מקווה שבעתיד אמצא זמן לכתוב בלוג מקיף על הנושא
      שלך
      דר אגמון ארנון

  1. מאמר מעולה אך חבל שלא עלה בחיפוש *לפני* הגרידה ולא אחריה..יש דרך לקדם אתרים בחיפוש לפי מילות מפתח
    תודה רבה! (-:

  2. ביצעתי גרידה לפני כשבוע ויש לי נפיחות בבטן עדיין האם זה חלק מהתופעות?

    1. שלום שובל,
      הבלוג לא נועד ולא יכול לתת תשובות לגבי מקרים אישיים.
      אנא פני לרופא המטפל לצורך בדיקה וייעוץ.
      בברכה,
      דר אגמון

השאר תגובה

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

הפרטים נשלחו בהצלחה

Skip to content